Diploma uitreiking beginnende imkers Oost-Gelre 2019

Op vrijdag 22 november is de diploma uitreiking geweest van de cursus Beginnende Imkers van Imkers Nederland, afdeling Oost-Gelre. De uitreiking werd gehouden in het Bernard Vos Clubhuis in Lievelde.  Het was een gezellige bijeenkomst waarbij de geslaagden hun diploma konden ondertekenen en ophalen. Naast de geslaagden uit Oost-Gelre was ook de groep uit Vorden aanwezig die voor hun examen waren geslaagd en hun diploma kregen uitgereikt.

 

Onder leiding van de nieuwe voorzitter van imkers Oost Gelre, dhr. Vincent Harbers, zijn de diploma’s door de scheidende voorzitter van Imkers Nederland, dhr. Peter Arts, aan de geslaagden uitgereikt. Voorzien van een diploma kunnen de beginnende imkers nu zelf aan de slag.

Als extra steun is er voor de beginnende imkers de mogelijkheid om gebruik te maken van buddy’s. Dit zijn ervaren leden van Imkers Oost Gelre die de beginnende imkers graag bijstaan bij het leren omgaan met de bijen.

Oftewel, zoals dhr. Arts vertelde: ‘Imkeren is erg leuk. Helaas hebben de bijen ons studieboek niet gelezen en cursus ook niet gevolgd.’ Dingen kunnen anders zijn dan je had gedacht. Ervaring is dan erg prettig om je verder op pad te helpen.

 

De beginnerscursus imkeren

De cursus wordt gegeven door de docent, dhr. Bob Kliest. Hij is een gediplomeerde docent imkeren en het bestuur is erg blij dat hij ook dit jaar weer de cursus heeft verzorgd. Het afgelopen jaar heeft hij daarbij ondersteuning gehad van dhr. Anton te Brake en Remco Smeets. In de beginners cursus is er veel aandacht voor de praktijk en naast de nodige theorie is er veel aandacht voor het werken in en met de bijen. De cursus bestaat uit 16 bijeenkomsten. In de ochtend tussen 10 en 12 uur is er aandacht voor theorie. Voorzien van dia’s en een werkboek wordt de nodige informatie aan de cursisten gegeven. Na de lunch wordt er met en tussen de bijen gewerkt tot een uur of 4. Dit werken met de bijen gebeurt in een bijenstal met ongeveer 40 tot 60 bijenkasten. Onder leiding van de cursusleider krijgen de cursisten en bijenkast toegewezen en gaan de kast openmaken. En dan kunnen ze aan hun opdracht gaan werken die ze in de ochtend hebben gekregen. In het begin is het een eenvoudige opdracht, bijvoorbeeld open de kast en zoek de koningin. Verder in de cursus kan de opdracht bijvoorbeeld zijn: maak een aflegger. Dat is een manier om het bijenvolk te splitsen en zo een nieuwe volk te maken. Tijdens de zomervakantie krijgen de cursisten een bijenvolk mee naar om daar voor te zorgen. Na de vakantie komen de cursist en het bijenvolk weer terug en kan de cursusleider zien hoe je het gedaan hebt. Kortom het is een zeer leerzame en zinvolle cursus. 

 

Voor het komende jaar organiseren wij, bij voldoende deelnemers wederom een beginnerscursus.

 

Mocht u belangstelling hebben of wenst u nadere informatie dan kunt u zich wenden tot dhr. Pieter van Eijck tel: 06-22198015 of u kunt zich via de site aanmelden.